4.5.08

Prvy pokus

Tak som sa rozhodol nieco napisat.
Nebude toho moc.

Zacnem asi niecim z linuxu...

Dnes som sa posnazil.
Mame doma projektor - Epson EMP-TW680.
Kedze som, da sa povedat, linuxovy nadsenec, tak som k nemu pripojil PC s nainstalovanou distribuciou Ubuntu a nainstaloval som freevo.
Na tom by nebolo nic svetoborne.
Akurat to ma par chyb.

PC je hlucne. Napriek chladicu Arctic Cooling to proste huci. Je to kombinacia zleho chladica (lacny model), hlucneho disku a este hlucnejsieho zdroja.
Ventilator vymenim, zdroj tiez (za verziu s 12cm ventilatorom, pripadne za 200W mini zdroj z HP strojov), ale dnes som sa pohral s tym, co spravim s diskom.

Pojde prec.
Na jeho miesto pride bud CF karta, alebo USB klucik (podla toho, ako rychla ta CFkarta bude).
Takze, potrebujem vytvorit instalaciu, ktora sa zmesti na media, ktore uz mam (max. klucik 2GB, max CF karta tiez 2GB). Okrem toho by mala obsahovat co najmenej veci. Ale co musi mat je system (najlepsie nejaka verzia Ubuntu, lebo som an zvyknuty), Freevo, ovladanie cez dialkove a vychytanych kopec drobnosti.

Ako system mi spadol priamo do klina produkt slovenskeho hackera, ktory si hovori Elven. Na root.cz som sa docital o jeho novom pocine - MiniXubuntu 8.04.
Presne to, co som potreboval.
Je to najnovsie Ubuntu (na svojich strojoch ho mam uz od alfa verzie a som s nim velmi spokojny), vyhodene vsetky blbosti a nastavene xubuntu. O tom viem, ze nepotrebuje tolko pamate, ako gnome, ktore pouzivam. To sa mi velmi hodi - na co, to bude jasne neskor.

Takze, ide sa na vec. Aby som nemusel skladat fyzicky hardware, pouzijem to, co je dnes velkou modou - virtualny stroj. Kratky pohlad do napovedy k Ubuntu prezradil, ze doporucovany soft na taketo kreacie je VirtualBox, konkretne OSE (OpenSource Edition). Instalacia podla navodu bola hrackou, jedine, co ma zamrzelo, bola nutnost odhlasit sa a prihlasit sa spat (nemam rad, ked sa mi odpoji ICQ...).
Virtualny stroj nainstalovany, ide sa na konfiguraciu. Vytvoril som novy stroj, nastavil mu disk 2GB a pripojil som ako obraz CD instalacne ISO z MiniXubuntu.
Behom par minut bolo nainstalovane a to neuveritelne rychlo - to som skutocne necakal. Moje predchadzajuce pokusy s instalaciou Ubuntu Server 7.10 zostali v 2% na hlaske Detecting hardware, please wait...
Virtualny stroj bezal porovnatelne s normalnym, co ma velmi milo prekvapilo.
A ide sa instalovat.
V prvom rade potrebujem kodeky a prehravac, aby mi hrala kazda blbost stiahnuta z netu.
Na to posluzilo (ako vzdy) Medibuntu - neslobodny soft pre Ubuntu. Stacilo pridat repozitare a nainstalovat w32codecs a mplayer. To samo o sebe riesi skoro vsetko.
Dalej sa uz ide na freevo. A to je trochu problem. V momentalnej verzii je nejake posahane a na Ubuntu nechce fungovat. Starsi sposob instalacie (a bezproblemovy po verziu >1.8) uz nechodi - v repozitaroch je nieco chybajuce. Nechcelo sa mi skumat, co to je. Radsej som pouzil navod, ako to obist. To sa podarilo. Este premenovat freevo.real na freevo, nech sa nemusim otravovat s debianovskou bezpecnostou a je to.
A ideme konfigurovat.
Prvy problem - vo VirtualBoxe je nejaky divny net. Sice funguje TCP komunikacia, ale UDP a ICMP ma 0 bodov. To znamena, ze nepripojim datove disky zo serveru. Problem ako svet...
Ale ma riesenie - trosku pracne, ale je. Akonahle som to rozbehol, mozem pripojit sietove disky...
Aj som pripojil a otestoval som mplayer - vsetko krasne fici. Tak som si skopiroval svoje nastavenia mplayeru z momentalneho freeva, ktore je nainstalovane na disk. Nic extra - akurat hovorim, ze je monitor v pomere 16:9, audio ide cez USB zvukovku pomocou S/PDIF a ma sa pouzit softwarovy zoom, pretoze inak mi nehra video fullscreen. A pozerat sa na video, ktore zabera necelu stvrtinu zobrazovanej plochy je dost nanic ;-)
Este k tomu zvuku. S/PDIF ma jednu nevyhodu - neda sa na nom ovladat hlasitost. Takze musim pouzivat 2 dialkove ovladace - k freevu a k zosilnovacu. Dost trapne... Takze som pridal do alsy modul, ktory sa vola softvol. Bohuzial, degraduje kvalitu, pretoze v podstate robi to, ze stisuje priamo digitalne data. Ale lenivost vyhrala. Pri kvalitnom filme proste dam zvuk na 100% a stisim trochu zosilnovac. Co uz... Aj tak vacsinou pocuvam zvuk z MP3, ktoremu to uz nejako extremne neublizi ;-)
Na to som teda upravil .asoundrc, ktory vytvoril nove zvukove zariadenie a k nemu povolil plugin softvol.
Nastastie, toto cele som uz urobil na diskovej verzii freeva, takze stacilo stupidne skopirovanie.

Takze, mame pripraveny obraz, zvuk a dokonca aj freevo, mozeme sa pustit do ladenia.

Co mi vadi najviac - vypinanie. Musim byt schopny vypnut cele PC z dialkoveho, nie len freevo. Nastastie, vo freeve je taka moznost, ale aby fungovala, musim upravit sudoers tak, aby som pri vypinani nemusel zadat heslo.
Aktivoval som plugin shutdown, konfiguraciu som nechal, ako je a do sudoers som pripdal riadok
%admin ALL=(root) NOPASSWD: /sbin/shutdown
Este ma stvalo, ze freevo standardne po kliknuti na shutdown zhodi len freevo, musim ist cez specialne menu, ktore zhodi aj PC. Takze som sa este trosku pohrabal v zdrojaku pluginu shutdown a pridal som jeden riadok, ktory aj na shutdown freeva zhodi cely stroj.
To by sme mali.

Druhy problem - cache.
Freevo si vytvara cache svojich suborov ako nahlady obrazkov, nahlady videa, trailery z appletrailers a podobne. To sa mi, samozrejme, na USB alebo CF karte moc nehodi. Takze nasledovalo pripojenie serveroveho disku, na ktorom som spravil adresar pre cache.
Skvele, funguje to.

Ale stale ma stve mnozstvo zapisov na disk - vidim to podla ikonky v rohu virtualboxu.
Poriesime aj to - pomoze tmpfs. Linux ma celkom fajn vlastnost - dokaze nepouzitu pamat obetovat pre ramdisk. Ten je jednak velmi rychly, ale hlavne, nic nezapisuje na disk.
Tuto fintu pouzijem na adresare, kam sa najcastejsie zapisuje. Fantasticke je, ze jeden jediny tmpfs dokazem pripojit do viacerych adresarov a system si bude sam spravovat jeho volne miesto. Takze, urcite to pouzijeme na /tmp, kam sa pise skutocne vselico. Dalej ma stve /var/run, /var/lock a hlavne /var/log. To su adresare, kde sa vela pise a loguje. Z tohoto stroja moc logov nepotrebujem, predsa len sluzi len na jednu vec...
Takze pouzijeme google a najdeme sikovny navod. Chvilu som sa s tym musel babrat, ale nakoniec sa to rozbehlo tak, ako som si predstavoval, bohuzial az po uprave fstab...

Linux pouziva na rozsirenie operacnej pamate swap oddiel na disku. To je sice fajn, ale jednak - nepobezi nic extremne narocne na pamat a jednak swap odrovna flash pamat neuveritelne rychlo.
Takze vo fstab vypinam swap a restartujem, nech vidim, ci to zvlada.
V pohode - na stroji je virtualnych 512 RAM a z toho 20 je volnych pri plnej praci freeva a este aj vytvarania cache. Takze ked na realnom stroji je 1GB, tak to bude uuuplne bez problemu.

Zostava vytvorit cache.
24086 obrazkov... No vesele. Kazdemu sa nahlad generuje 2 krat - jeden krat pre freevo a druhy krat pre webserver freeva. Zvlastne je, ze ten je vypnuty. Ale napriek tomu sa nahlady generuju... No nic, mame par hodin casu ;-) Mozem odladit ostatne veci.

V xorg.conf som vypol moznost DPMS, aby sa mi nepustal screensaver, co sa mi pri dlhych filmoch obcas stavalo. Nastastie, Xubuntu nema screensaver (paradoxne je to pre mna vyhoda), ale DPMS by mohlo zafungovat. Uz raz sa mi stalo, ze xorg bol odignorovany.
Prichadza na pomoc plugin pre freevo - newevent. Pomocou neho mozem nakonfigurovat, aby som zelenym tlacitkom prinutil display sa zapnut a cervenym vypnut (jednoduche xset dpms force on/off). A je to.
Aktivujem aj dalsie pluginy, co sa mi zidu a dalsie vypinam - ako napriklad detekciu CD/DVD medii (v pocitaci nie je), detekciu USB medii (pocitac je v strope, takze sa tam nic pichat nebude), aktivujem naprikald ukazatel hlasitosti v zakladnom menu, ukazatel vyuzitia CPU a pamate, dekativujem ukazatel volneho disku (flash pamat bude na tom, predpokladam, stale rovnako).
Aktivoval som si aj info z IMDB pre filmy a texty k pesnickam ;-) Nech sa pobavim. Nejako som bol lenivy sa registrovat na amazone, takze k albumom obrazky nemam... Ale casom asi spravim aj to.
Este som povolil fileops, co mi umozni mazat filmy po pozreti - niektore fakt nestoja za to, aby sli do archivu...

A ide sa na lirc. Nakonfigurovanie modulov bola hracka - opat podla navodu. Kody pre dialkove (MS MCE, skvely produkt) som uz nadefinoval davno (blbec - mohol som ich rovno stiahnut s lirc-om), takze som si len upravil lircrc pre freevo a bolo.

Polovicka spravne pripomenula, ze obcas musime z klavesnice pouzit tlacitka + a -, aby sme napravili synchronizaciu, ked je film nejaky divny... Takze som sa este postural v plugine pre video a pre event a zistil som, ze freevo ma taku udalost, len sa o nej na webe nepisalo.
Udalost sa vola AVSYNC+ a AVSYNC-, dostali ju na starost tlacitka na zmenu kanalov, kedze TV nepozeram.
A je to - na starom Meet Joe Black som spravil skusku a funguje to uzasne - dalsi bod pre freevo.

Este doplnim fxd subory, ktore dovolia predsa len nejaku tu telku hrat - ved sa blizi hokej ;-)
Takze, v detskej izbe je pocitac, ktory bezi ubuntu a je v nom TV tuner. Pripojena DVB-T antena po 2 dnoch posuvania, otacania a smerovania chytila signal a tak mam DVB-T z Kamziku. To znamena Markiza, STV 1 a 2, JOJ a TA3, k tomu radia - FunRadio, Expres, Radio Slovensko a Lumen.
To posledne som vynechal, ale ostatne som spristupnil. Kedze VLC skoro zabilo ten pomaly stroj s nedostatkom pamate, zacal som zistovat, co s tym. Cez forum na abclinuxu som sa prehrabal k nejakemu softu, co sa vola getstream. Musel som ho sice skompilovat a chybali mi nejake kniznice, ale zvladol som to.
Takze, teraz bezi procesor s vytazenim asi 2% a streamuje uplne vsetko (teda okrem toho radia Lumen).
Tie streamy su pomocou FXD suboru pridane do freeva medzi video a audio. Jemna uprava mplayeroveho settingu poriesila vypadky DVB-T (zvacsil som cache na 8192kB).
Este som chcel poriesit pauzu v TV a pripadne tienove nahravanie, ale momentalne sa mi nechce.
Takze na to kaslem a pokracujem.

Musim si nastavit RSS kanaly. Obcas mi Lucia po filme zaspi a mne sa este nechce do postele, tak sedim, hladkam ju a citam si spravy z netu. Mam tam par normalnych sprav, potom nejake pocitacove a konci to novinkami z torrentov.

Takze, su 2 hodiny rano, freevo uz spravilo nahlady pre seba a prave tobi nejaky 12000 obrazok z tych 24000 pre webserver (ktory nepouzijem) a ja som pre dnesok skoncil.

Este ma caka nastavenie pluginov pre ovladanie freeva cez bluetooth mobil a cez Wiimote (mimochodom, co s tym zazrakom dokaze tento clovek je neuveritelne), ale to uz necham nabuduce.
A potom este skusime pocistit suborovy system a nahrat vysledok na bootovatelny USB kluck (mohlo by sa to cele zmestit do 1GB).
A bude to.